Sala Racing Park -Krutcupen på asfalt!

Kvällen innan var det meck in i det sista som normalt, det var mycket kvar att fixa och mycket som oroade mig för att överhuvud taget kunna ställa upp, men.
Klockan 22.00 på Fredagen var vi färdiglastade och satte oss ner i soffan över en kall öl och en film.
05.45 var det uppstigning och packning, lite småseg start för vissa som inte vet hur man gör när man har brottom och ska iväg gjorde att vi satt i bilen c:a 06:40 på väg mot täby i en smått fullastad volvo 740 med en bedårande vacker leksaksbil på släp..det doftar rejs i luften och veckor av planering kommer tillslut gå av stapeln.
Väl på plats efter en hel del stopp med bajsningar,pengauttag och diskussioner rullar vi in i grusdepån på Sala racing park kl 09.30 och får de en vackert tapetserad depå med vepor och banderoller. och en massa glada miner. det packas upp och ställs fram saker.. själv går jag och ser över konkurrensen och inser att vi har gjort ett rätt val av bil med tanke på att vi är en av många som gått på projekt litet och framhjulsdrivet.
Närmare start börjar adrenalinet pumpa och det snackas en hel del kurvtagningstaktik och däckstryck för optimalt grepp, med tanke på att vi hittat samtliga däck i containern för skrotdäck på skroten så känns det något överflödigt att ens ha det som diskussion, men det stillar nerverna en aning med att snacka av sig…
Väl på startplattan tar jag starten (edit. jag kör första stinten) och rejset far iväg, första kurvorna är det riktigt knöligt och alla gör vad de kan för att hitta sig en placering, däcken är kalla och hala och vi sitter i en bil som är mer eller mindre otestade i sammanhanget , men den går som ett jihuu och vart efter varven flyter på så ökar man takten en aning.. man hittar apex och inser vilka bilar man ska passa sig för och vilka man kan passera utan att riskera repor och bucklor.
Vi kör till en början 20minuters stintar så att alla kan få testa och uppleva bilen och banan eftersom vi inte vet om den kommer att hålla, men den är riktigt vass och håller ihop..
Brorsan tar andra stinten och är lite försiktigt i början för att senare öka så smått, bilen ger oss mer och mer förhoppningar om att det kommer att gå riktigt bra, lite synd är dock att tidtagningsutrustningen i det här skedet lägger av och förvandlar tävlingen till en ren testdag, med all ära i behåll måste jag tillägga…det är hur som helst väldigt skojigt att konceptet ändå fungerar.
Xilla, som enda tjejförare försöker ett par varv och tar det lilla lugna för att senare öka och får till ett par trevliga varv utom motstånd, det finns potential i den där, tänker jag.=)
Terry upplever en viss ringrostighet vid första passet och motbevisar alla senare med att göra ett par riktigt trevliga varv i klass med de allra bästa på banan, vilket åxå knyter ihop teamet och ser till att vi definitivt är med i matchen, även om vi är föga förberedda i byggandet.
Under tävlingen observerades även att banan har sina skypplor och behöver säkerhets-fixas lite, då ett vattenfyllt dike som låg lite halvdumt var ivägen för en skenande porsche.. även fick en gammal Golf memphis uppleva livet i australien den den hamnade på taket och blev tekniskt diskvalificerad med goda grunder.
Körningen över lag var hård till en början för att senare hårdna ytterligare och resultera till ett par obekväma svartflaggningar, åxå dessa väl begrundade och regelrätta, varpå en Audi quattro fick stå i depån och titta på resten av tävlingen för ful körning.
Men alla gjorde detta till trots det mesta för att uppnå själen i sporten, skall du göra det, skall du göra det med glädje och bli mött av ett leende på läpparna.

Jag hoppas att även fortsättningsvis tävlingarna kommer att ha samma goda tävlingsanda och att folk fortsätter med att hjälpa varandra så mycket som det bara går.

En stor Eloge går till Arrangören Hasse som gör ett JÄTTEJOBB med att organisera och planera för att vi ska ha så skoj som det bara kan bli, att det senare blir en miss i protokollet kan bara undansopas med att det lätt blir fel han inte kan rå över och det bra med det är att lära sig på misstagen som begås.

Hur som helst blev det en underbar dag och det blev en riktgig racemåltid på KDS i kårsta när allt var hemmkommet till garaget.

About Farbror Muggen

Teamfounder mkbrumbrum
This entry was posted in Mk Brumbrum. Bookmark the permalink.

2 Responses to Sala Racing Park -Krutcupen på asfalt!

  1. Patrik says:

    Kul läsning! Vi hade lika kul!

    Mvh Vit Nissan

  2. Det var ni som eldade på som satan, vi var väldigt imponerade av er snygga och snabba körning… Nissan is the shit.=)